Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia G/B
Plac Wolności 1, II piętro.
47-220 Kędzierzyn-Koźle
fax. (77) 483 21 53
kom. 728 465 208
e-mail:
e-mail:
Kierownik Wydziału
tel.: (77) 481 99 57
Marek Waszkiewicz
Zarządzanie Kryzysowe / Sprawy obronne
tel.: (77) 405 27 65
Jarosław Krzemiński
Zarządzanie Kryzysowe / Obrona cywilna
tel.: (77) 483 46 06
Igor Palka
Zarządzanie Kryzysowe
tel.: (77) 481 99 57
Mirosław Połulich
Sprawy zdrowia
tel.: (77) 483 59 54
Sylwia Grzesik
e-mail:
Sprawy zdrowia
tel.: (77) 483 59 54
Patrycja Palt
e-mail:
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie Koźlu, stanowiącym załącznik do Uchwały nr 59/260/2020 Zarządu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego z dnia 05 marca 2020 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu :
§27. 1. Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia kieruje Kierownik, który pełni jednocześnie funkcję Pełnomocnika ds. Informacji Niejawnych.
2. Do zadań Wydziału w zakresie zarządzania kryzysowego należy w szczególności:
1) w zakresie obrony cywilnej:
a) prowadzenie działalności planistycznej i prac organizacyjnych,
b) ustalenie zadań w zakresie OC dla organów samorządowych, instytucji, służb i inspekcji powiatowych,
c) dokonywanie oceny stanu przygotowań OC na terenie Powiatu oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań obrony cywilnej,
d) opracowywanie planu obrony cywilnej Powiatu i uzgadnianie planów obrony cywilnej gmin,
e) zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
f) nadzorowanie przygotowania organizacyjnego ewakuacji ludności oraz prowadzenia akcji ratowniczych,
g) planowanie i koordynowanie przygotowania pomocy lekarskiej i społecznej dla poszkodowanej i ewakuowanej ludności,
h) koordynowanie organizacji ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz a także ujęć i urządzeń wodnych przed środkami rażenia na terenie Powiatu,
i) kontrola realizacji zadań obrony cywilnej oraz koordynacja i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej gmin,
j) przygotowanie ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie,
k) ustalanie i aktualizacja wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie Powiatu, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
2) w czasie zagrożenia bezpieczeństwa:
a) wykrywanie zagrożeń oraz ostrzeganie i alarmowanie,
b) koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności,
c) koordynowanie prowadzenia akcji ratunkowych,
d) koordynowanie i nadzór nad udzielaniem poszkodowanym pomocy medycznej, zakwaterowania i żywności,
e) nadzór nad organizowaniem ochrony płodów rolnych, zwierząt gospodarskich, żywności i pasz, a także ujęć wody pitnej,
f) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych,
g) doraźne przywracanie działania niezbędnych służb użyteczności publicznej w tym pomoc w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody pitnej,
h) doraźna pomoc w przywracaniu i utrzymaniu porządku w strefach dotkniętych klęskami,
i) koordynowanie przygotowania i zapewnienia niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
3) w zakresie zarządzania kryzysowego:
a) w czasie planowania i zapobiegania:
- koordynacja przedsięwzięć planistycznych związanych z opracowaniem, aktualizacją i weryfikacją Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz jego zgodności z „Planem Operacyjnym Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz „Planem Obrony Cywilnej”,
- planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na szczeblu gmin,
- udział w pracach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, tworzenia warunków do skutecznego zarządzania bezpieczeństwem przez odpowiedzialne organy administracji,
- zapewnienie warunków służących koordynacji działań w razie zdarzeń kryzysowych, w tym koordynacji prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego,
- gromadzenie i aktualizacja odpowiednich baz danych i innych narzędzi,
- współdziałanie z właściwymi komórkami administracji rządowej i samorządowej zajmującymi się reagowaniem w zdarzeniach kryzysowych w zakresie wymiany informacji o możliwych zagrożeniach i procedurach postępowania z chwilą ich wystąpienia,
- organizacja, opracowanie i aktualizacja dokumentacji zespołów doradczych, zespołu zarządzania kryzysowego, zespołu do spraw ewakuacji i przyjęcia ludności - wspomagających podejmowanie decyzji w sytuacjach zagrożeń, katastrof bądź kryzysów,
- gromadzenie danych dotyczących systemu łączności przewodowej i bezprzewodowej, wywołań, dysponowania, działań ratowniczych na miejscu zdarzenia i poza miejscem zdarzenia, skutków zdarzenia, współdziałania z podmiotami spoza systemu (KP PSP, KP Policji) oraz innymi jednostkami organizacyjnymi – służbami,
- udział w prowadzonych przez WBiZK OUW i prowadzenie z gminami Powiatu treningów Systemu Wykrywania i Alarmowania,
- opracowanie projektów zarządzeń Starosty, Regulaminu, planu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz składu osobowego Zespołu,
- współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie tworzenia warunków do koordynacji działań w zakresie udzielania pomocy humanitarnej,
- opracowywanie i aktualizowanie powiatowego programu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
b) w czasie zagrożenia sytuacją kryzysową - reagowania i odbudowy:
- w celu realizacji zadań związanych z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego Wydział tworzy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Opolskiego, organami samorządowymi mediami i innymi instytucjami w zakresie informowania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniu,
- współdziałanie i koordynowanie realizowanych przedsięwzięć przez organy samorządowe, instytucje i służby na obszarze Powiatu,
- przygotowanie projektów zarządzeń Starosty wprowadzających stan ostrzegawczy i alarmowy w sytuacji zagrożeń obejmujących obszar, co najmniej dwóch gmin,
- zbieranie, sprawdzanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
- koordynacja działań ratowniczych w zakresie dysponowania sił i środków na podstawie informacji kierującego działaniem ratowniczym lub koordynatora medycznych działań ratowniczych,
- współdziałanie z Prezydentem Miasta, Wójtami Gmin i Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, powiatowymi służbami i inspekcjami w pozyskiwaniu informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach,
- współdziałanie z podmiotami ratowniczymi spoza obszaru chronionego spowodowanym rodzajem lub skalą zagrożenia,
- współdziałanie z sąsiadującymi powiatami w zakresie wymiany informacji o zagrożeniu, ostrzeganiu i wzajemnej pomocy,
- koordynowanie systemu powiadomień i ostrzegania oraz alarmowanie ludności przez organy samorządowe,
- koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z terenów zagrożonych, pomoc w zabezpieczaniu ewakuowanej ludności,
- analiza przebiegu działań ratowniczych, aktualizacji planu zarządzania kryzysowego, a w szczególności zasad postępowania i wyposażania służb reagowania,
- występowanie z wnioskami o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych dla celów udzielania pomocy osobom poszkodowanym,
- przygotowanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej,
- występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie do Rady Ministrów celem objęcia gmin Powiatu stanem klęski żywiołowej,
- występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie wsparcia działań pododdziałami sił zbrojnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia,
4) w zakresie spraw obronnych:
a) realizacja określonych przez Wojewodę szczegółowych kierunków działania w zakresie realizacji zadań obronnych,
b) przygotowywanie propozycji decyzji Starosty do kierowania realizacją przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,
c) realizacja przedsięwzięć niezbędnych dla zabezpieczenia mobilizacji jednostek wojskowych i wykonywania świadczeń na rzecz obrony,
d) realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania w zasadniczym i zapasowym miejscu pracy,
e) koordynacja wykorzystania miejscowych sił i środków na potrzeby obronności państwa i obszaru Powiatu (w tym ochrony ludności oraz dóbr materialnych i kultury przed środkami rażenia, jak również niesienia pomocy poszkodowanym),
f) organizacja i prowadzenie szkoleń i ćwiczeń obronnych z kierownikami wydziałów, kierownikami jednostek organizacyjnych Powiatu, powiatowych służb, straży i inspekcji,
g) współdziałanie z organem administracji wojskowej (WKU) w zakresie organizacji Akcji Kurierskiej administracji publicznej na obszarze Powiatu,
h) opracowanie i aktualizacja dokumentacji Akcji Kurierskiej administracji publicznej,
i) występowanie z wnioskami do Wojskowego Komendanta Uzupełnień o przeznaczenie do funkcji kuriera,
j) współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego OUW oraz organami gmin w zakresie realizacji zadań doręczania dokumentów powołania, wezwań imiennych i obwieszczeń,
k) organizowanie i prowadzenie treningów akcji kurierskiej administracji publicznej,
l) realizacja zadań w zakresie ćwiczebnego uzupełniania sił zbrojnych,
m) wykonywanie zadań sprawozdawczych i rozliczeniowych,
n) opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (POFP),
o) koordynacja opracowania, aktualizacji i realizacja w Wydziałach Starostwa zadań operacyjnych ustalonych w POFP,
p) organizowanie systemu stałych dyżurów, przygotowanie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,
q) organizowanie i prowadzenie szkoleń zespołów i osób funkcyjnych Starostwa Powiatowego w zakresie obowiązków wynikających z zadań w procesie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny,
r) planowanie zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli powiatowego punktu kontaktowego w ramach HNS /Zadań Państwa - Gospodarza,
s) współdziałanie z organami sił zbrojnych w zakresie czasowego pobytu, lub organizowania rejonów obrony na obszarze Powiatu,
t) organizacja i prowadzenie treningów systemu stałych dyżurów z terenu Powiatu oraz udział w treningach organizowanych przez WBiZK OUW.
u) organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
v) reklamowanie od powszechnego obowiązku obrony Radnych Powiatu Kędzierzyńsko – Kozielskiego oraz osób niezbędnych w realizacji zadań obronnych,
5) w czasie mobilizacji i wojny:
a) organizowanie doręczania dokumentów powołania, wezwań do wykonywania świadczeń oraz obwieszczeń o mobilizacji sił zbrojnych do organów gmin,
b) rozliczanie doręczania dokumentów powołania,
c) organizowanie i współdziałanie z oddziałami sił zbrojnych w doraźnym zaopatrzeniu, w czasie przemarszu, czasowego pobytu lub organizacji rejonu obrony,
d) uzupełnianie jednostek wojskowych w wyniku poniesionych strat,
6) do zadań Wydziału w zakresie zdrowia należy w szczególności:
a) nadzór założycielski nad Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu,
b) przygotowywanie materiałów do tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładu opieki zdrowotnej,
c) załatwianie interwencji i wniosków mieszkańców Powiatu Kędzierzyńsko - Kozielskiego związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia,
d) przygotowywanie i wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzanie zwłok z zagranicy we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kędzierzynie-Koźlu na wnioski uprawnionych zakładów pogrzebowych,
e) realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w tym uaktualnianie i przekazywanie Wojewodzie Opolskiemu danych do „Wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii”,
f) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz przepisów wykonawczych tej ustawy,
g) prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia tj.: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną oraz zwalczaniem patologii społecznych w tym: uzależnień alkoholowych, narkomanii, bulimii, anoreksji i sterydów oraz współpraca w tym zakresie z pedagogami szkół ponadgimnazjalnych i szkoły specjalnej,
h) opracowywanie rocznego planu pracy i dyżurów aptek ogólnodostępnych działających na terenie Powiatu Kędzierzyńsko - Kozielskiego,
i) współpraca z podmiotami medycznymi podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej z terenu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego,
j) opracowywanie i przesłanie danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,
k) współpraca z Opolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, Opolskim Urzędem Wojewódzkim, Opolskim Urzędem Marszałkowskim w zakresie ochrony zdrowia,
l) wydawanie wniosków NFZ serii E-KUZ potwierdzających posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego dla osób wyjeżdżających za granicę i zasadach ich funkcjonowania,
m) wydawanie decyzji o przekazywaniu zwłok uczelniom wyższym do celów naukowych,
n) realizacja szkoleń z innych działań związanych z profilaktyką prozdrowotną i promocją zdrowia,
o) opracowanie i aktualizacja „Planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”,
p) opracowywanie i aktualizacja Powiatowego planu przygotowywania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
q) prowadzenie spraw profilaktycznych programów zdrowotnych w JST.
3. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych podlega bezpośrednio Staroście Powiatu.
4. Do zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
2) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
3) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
4) przeszkolenie pracowników Starostwa w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia,
5) prowadzenie postępowań sprawdzających osób przyjmowanych do pracy w Starostwie w zakresie wydawania poświadczeń (upoważnień) do dostępu do informacji niejawnych,
6) współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa w zakresie ochrony informacji niejawnych,
7) podejmowanie działań wyjaśniających w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów.