Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia

Plac Wolności 1, II piętro.
47-220 Kędzierzyn-Koźle

tel.: (77) 481 99 57

fax. (77) 483 21 53

e-mail:
e-mail:


Kierownik Wydziału / Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych

tel.: (77) 481 99 57  
Marek Waszkiewicz


Zarządzanie Kryzysowe / Sprawy obronne

tel.: (77) 405 27 65  
Jarosław Krzemiński


Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności

tel.: (77) 483 46 06   
Igor Palka


Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności

tel.: (77) 481 99 57
Mirosław Połulich


Sprawy zdrowia / Zapewnienia dostępności

tel.: (77) 483 59 54   
Sylwia Grzesik
e-mail:


Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia.

  1. Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia kieruje Kierownik, który pełni jednocześnie funkcję Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych oraz Kierownika Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
  2. Do zakresu działania Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia należy w szczególności:
  1. w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności:
  1. prowadzenie i koordynacja działalności planistycznej i prac organizacyjnych w tym związanych z opracowaniem, aktualizacją i weryfikacją Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz jego zgodności z Planem Operacyjnym Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
  2. planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na szczeblu gmin,
  3. udział w pracach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, tworzenia warunków do skutecznego zarządzania bezpieczeństwem przez odpowiedzialne organy administracji,
  4. zapewnienie warunków służących koordynacji działań w razie zdarzeń kryzysowych, w tym koordynacji prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego,
  5. zapewnienie warunków służących koordynacji działań w razie zdarzeń kryzysowych, w tym koordynacji prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego,
  6. gromadzenie i aktualizacja odpowiednich baz danych i innych narzędzi,
  7. współdziałanie z właściwymi komórkami administracji rządowej i samorządowej zajmującymi się reagowaniem w zdarzeniach kryzysowych w zakresie wymiany informacji o możliwych zagrożeniach i procedurach postępowania z chwilą ich wystąpienia,
  8. organizacja, opracowanie i aktualizacja dokumentacji zespołów doradczych, zespołu zarządzania kryzysowego, zespołu do spraw ewakuacji i przyjęcia ludności - wspomagających podejmowanie decyzji w sytuacjach zagrożeń, katastrof bądź kryzysów,
  9. zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
  10. gromadzenie danych dotyczących systemu łączności przewodowej i bezprzewodowej, wywołań, dysponowania, działań ratowniczych na miejscu zdarzenia i poza miejscem zdarzenia, skutków zdarzenia, współdziałania z podmiotami spoza systemu (KP PSP, KP Policji) oraz innymi jednostkami organizacyjnymi – służbami,
  11. udział w prowadzonych przez Wydział BZK OUW w Opolu i prowadzenie z gminami Powiatu treningów Systemu Wykrywania i Alarmowania w zakresie prognozowania skażeń wg normy ATP-45B,
  12. zapewnienie funkcjonowania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym w szczególności dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa i dokumentowanie prac zespołu,
  13. nadzorowanie przygotowania organizacyjnego ewakuacji ludności oraz prowadzenia akcji ratowniczych,
  14. planowanie i koordynowanie przygotowania pomocy lekarskiej i społecznej dla poszkodowanej i ewakuowanej ludności,
  15. koordynowanie organizacji ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz a także ujęć i urządzeń wodnych przed środkami rażenia na terenie Powiatu,
  16. przygotowanie ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie,
  17. współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie tworzenia warunków do koordynacji działań w zakresie udzielania pomocy humanitarnej,
  18. opracowywanie i aktualizowanie Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych powiatu,
  1. W zakresie spraw obronnych:
  1. realizacja określonych przez Wojewodę szczegółowych kierunków działania w zakresie realizacji zadań obronnych,
  2. przygotowywanie propozycji decyzji Starosty do kierowania realizacją przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,
  3. realizacja przedsięwzięć niezbędnych dla zabezpieczenia mobilizacji jednostek wojskowych i wykonywania świadczeń na rzecz obrony,
  4. realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania w zasadniczym i zapasowym miejscu pracy,
  5. koordynacja wykorzystania miejscowych sił i środków na potrzeby obronności państwa i obszaru Powiatu (w tym ochrony ludności oraz dóbr materialnych i kultury przed środkami rażenia, jak również niesienia pomocy poszkodowanym),
  6. współdziałanie z organem administracji wojskowej (WCR) w zakresie organizacji Akcji Kurierskiej administracji publicznej na obszarze Powiatu,
  7. opracowanie i aktualizacja dokumentacji Akcji Kurierskiej administracji publicznej,
  8. występowanie z wnioskami do Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji o przeznaczenie do funkcji kuriera,
  9. współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego OUW oraz organami gmin w zakresie realizacji zadań doręczania dokumentów powołania, wezwań imiennych i obwieszczeń,
  10. organizowanie i prowadzenie treningów akcji kurierskiej administracji publicznej,
  11. realizacja zadań w zakresie ćwiczebnego uzupełniania sił zbrojnych,
  12. wykonywanie zadań sprawozdawczych i rozliczeniowych,
  13. opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (POFP),
  14. koordynacja opracowania, aktualizacji i realizacja w Wydziałach Starostwa zadań operacyjnych ustalonych w POFP,
  15. organizowanie systemu stałych dyżurów, przygotowanie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,
  16. organizowanie i prowadzenie szkoleń zespołów i osób funkcyjnych Starostwa Powiatowego w zakresie obowiązków wynikających z zadań w procesie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny,
  17. planowanie zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli powiatowego punktu kontaktowego w ramach HNS /Zadań Państwa - Gospodarza,
  18. współdziałanie z organami sił zbrojnych w zakresie czasowego pobytu, lub organizowania rejonów obrony na obszarze Powiatu,
  19. organizacja i prowadzenie treningów systemu stałych dyżurów z terenu Powiatu oraz udział w treningach organizowanych przez WBiZK OUW.
  20. organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
  21. występowanie z wnioskiem do szefa WCR o wyłączenie od powszechnego obowiązku obrony Radnych Powiatu Kędzierzyńsko – Kozielskiego oraz osób niezbędnych w realizacji zadań obronnych,
  22. organizowanie i współdziałanie z oddziałami sił zbrojnych w doraźnym zaopatrzeniu, w czasie przemarszu, czasowego pobytu lub organizacji rejonu obrony,
  1. W zakresie zdrowia należy:
  1. nadzór założycielski nad Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu,
  2. przygotowywanie materiałów do tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładu opieki zdrowotnej,
  3. załatwianie interwencji i wniosków mieszkańców Powiatu związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia,
  4. przygotowywanie i wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzanie zwłok z zagranicy we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kędzierzynie-Koźlu na wnioski uprawnionych zakładów pogrzebowych,
  5. realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w tym uaktualnianie i przekazywanie Wojewodzie Opolskiemu danych do „Wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii”,
  6. prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia tj.: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną oraz zwalczaniem patologii społecznych w tym: uzależnień alkoholowych, narkomanii, bulimii, anoreksji i sterydów oraz współpraca w tym zakresie z pedagogami szkół ponadgimnazjalnych i szkoły specjalnej,
  7. współpraca z podmiotami medycznymi podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej z terenu Powiatu,
  8. opracowywanie i przesłanie danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,
  9. współpraca z Opolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, Opolskim Urzędem Wojewódzkim, Opolskim Urzędem Marszałkowskim w zakresie ochrony zdrowia,
  10. wydawanie decyzji o przekazywaniu zwłok uczelniom wyższym do celów naukowych,
  11. realizacja szkoleń z innych działań związanych z profilaktyką prozdrowotną i promocją zdrowia,
  12. opracowanie i aktualizacja „Planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”,
  13. prowadzenie spraw profilaktycznych programów zdrowotnych w JST.
  1. W celu realizacji zadań związanych z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia tworzy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego do którego zadań należy:
  1. współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Opolskiego, organami samorządowymi mediami i innymi instytucjami w zakresie informowania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniu,
  2. współdziałanie i koordynowanie realizowanych przedsięwzięć przez organy samorządowe, instytucje i służby na obszarze Powiatu,
  3. przygotowanie projektów zarządzeń Starosty wprowadzających stan ostrzegawczy i alarmowy w sytuacji zagrożeń obejmujących obszar, co najmniej dwóch gmin,
  4. zbieranie, sprawdzanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
  5. koordynacja działań ratowniczych w zakresie dysponowania sił i środków na podstawie informacji kierującego działaniem ratowniczym lub koordynatora medycznych działań ratowniczych,
  6. współdziałanie z Prezydentem Miasta, Wójtami Gmin i Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, powiatowymi służbami i inspekcjami w pozyskiwaniu informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach,
  7. współdziałanie z podmiotami ratowniczymi spoza obszaru chronionego spowodowanym rodzajem lub skalą zagrożenia,
  8. współdziałanie z sąsiadującymi powiatami w zakresie wymiany informacji o zagrożeniu, ostrzeganiu i wzajemnej pomocy,
  9. koordynowanie systemu powiadomień i ostrzegania oraz alarmowanie ludności przez organy samorządowe,
  10. koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z terenów zagrożonych, pomoc w zabezpieczaniu ewakuowanej ludności,
  11. analiza przebiegu działań ratowniczych, aktualizacji planu zarządzania kryzysowego, a w szczególności zasad postępowania i wyposażania służb reagowania,
  12. występowanie z wnioskami o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych dla celów udzielania pomocy osobom poszkodowanym,
  13. przygotowanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej,
  14. występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie do Rady Ministrów celem objęcia gmin Powiatu stanem klęski żywiołowej,
  15. występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie wsparcia działań pododdziałami sił zbrojnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia.
  1. Pełnomocnik Ochrony Informacji Niejawnych podlega bezpośrednio Staroście.
  2. Do zadań Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych należy:
  1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
  2. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
  3. okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
  4. przeszkolenie pracowników Starostwa w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia,
  5. prowadzenie postępowań sprawdzających osób przyjmowanych do pracy w Starostwie w zakresie wydawania poświadczeń (upoważnień) do dostępu do informacji niejawnych,
  6. współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa w zakresie ochrony informacji niejawnych,
  7. podejmowanie działań wyjaśniających w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów.
  1. W zakresie spraw związanych z zapewnieniem dostępności:
  1. dokonywanie inwentaryzacji obiektów budowlanych oraz określenie minimalnych wymagań obiektów Starostwa w zakresie ich dostępności,
  2. wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do świadczonych usług świadczonych przez Starostwo,
  3. monitorowanie działalności Starostwa w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz prowadzenie działań promujących dostępność,
  4. przygotowywanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom z szczególnymi potrzebami,
  5. opracowywanie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  6. przedstawianie Staroście bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań.