Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia
Plac Wolności 1, II piętro.
47-220 Kędzierzyn-Koźle
tel.: (77) 4819 957
fax. (77) 4832 153
e-mail:
e-mail:
Kierownik Wydziału / Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego / Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Marek Waszkiewicz
Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności
Marcin Skarżyński
tel.: (77) 4819 957
Zarządzanie Kryzysowe / Sprawy obronne
Jarosław Krzemiński
tel.: (77) 4052 765
Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności / Obrona Cywilna
Igor Palka
tel.: (77) 4834 606
Sprawy zdrowia / Zapewnienia dostępności
Sylwia Grzesik
tel.: (77) 4835 954
e-mail:
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia.
I. Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia kieruje Kierownik, który pełni jednocześnie funkcję Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych oraz Kierownika Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
II. Do zakresu działania Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia należy w szczególności:
- w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności oraz obrony cywilnej:
- obsługa administracyjno-biurowa i udział w pracach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku powołanej w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań ustawowych w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- obsługa administracyjno-biurowa i udział w pracach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego wspierającego Starostę w wykonywaniu zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
- koordynacja prac i realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego w tym opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia przez Wojewodę powiatowego planu zarządzania kryzysowego oraz jego bieżąca aktualizacja,
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, obejmujących wydawanie zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego oraz ich zatwierdzanie,
- przygotowywanie dla Starosty projektów zarządzeń o ogłoszeniu i o odwołaniu pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- opracowywanie zaleceń Starosty dla Wójtów (Prezydenta Miasta) gmin Powiatu, w celu koordynacji realizacji zadań z zakresu ochrony ludności,
- opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji dotyczącego obszaru Powiatu,
- współpraca z organami i podmiotami ochrony ludności na terenie Powiatu,
- przygotowywanie ludności do właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia poprzez podnoszenie świadomości zagrożeń i wzmacnianie społecznej odporności,
- informowanie obywateli o potencjalnych i aktualnych zagrożeniach mających wpływ na ich bezpieczeństwo,
- instruowanie obywateli o zasadach postępowania i zabezpieczania się w sytuacjach zagrożenia, w szczególności w zakresie budowania społecznej odporności, udzielania pierwszej pomocy i ewakuacji,
- wyposażenie, utrzymanie i prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego zapewniającego materiały, sprzęt i wyposażenie ochrony przeciwpowodziowej oraz zasoby ochrony ludności,
- wykorzystanie elementów systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania dostępnych na terenie Powiatu do powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności Powiatu o zagrożeniach,
- planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony,
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji z upoważnienia Starosty o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia,
- przygotowywanie poleceń Starosty o udostępnieniu budowli ochronnych,
- udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia,
- informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony,
- wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Obiektów Zbiorowej Ochrony,
- nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze Powiatu,
- wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej, w tym przydziałów na podstawie wniosków Wójtów (Burmistrzów, Prezydentów Miast),
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji z upoważnienia Starosty o uznaniu za podmiot ochrony ludności,
- ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze Powiatu przez podmioty, z którymi zawarto porozumienie lub, które uznano za podmioty ochrony ludności.
- W zakresie spraw obronnych:
- realizacja określonych przez Wojewodę szczegółowych kierunków działania w zakresie realizacji zadań obronnych,
- przygotowywanie propozycji decyzji Starosty dotyczących realizacji przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,
- planowanie świadczeń na rzecz obrony,
- realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania w zasadniczym i zapasowym miejscu pracy,
- koordynacja wykorzystania miejscowych sił i środków na potrzeby obronności państwa i obszaru Powiatu - w tym ochrony ludności oraz dóbr materialnych i kultury przed środkami rażenia, jak również niesienia pomocy poszkodowanym,
- wykonywanie zadań sprawozdawczych i rozliczeniowych,
- opracowanie i aktualizowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu (POFP) w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- koordynowanie opracowywania, aktualizowania i realizacji w Wydziałach Starostwa zadań operacyjnych ustalonych w POFP,
- organizowanie systemu stałych dyżurów, przygotowanie i aktualizowanie dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń Zespołów i osób funkcyjnych Starostwa w zakresie obowiązków wynikających z zadań w procesie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny,
- planowanie zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli powiatowego punktu kontaktowego w ramach HNS /Zadań Państwa - Gospodarza,
- współdziałanie z organami sił zbrojnych w zakresie czasowego pobytu wojsk, lub organizowania rejonów obrony na obszarze Powiatu,
- organizacja i prowadzenie treningów systemu stałych dyżurów z terenu Powiatu oraz udział w treningach organizowanych przez WBiZK OUW,
- organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
- występowanie z wnioskiem do szefa WCR o wyłączenie od powszechnego obowiązku obrony Radnych Powiatu oraz osób niezbędnych w realizacji zadań obronnych,
- organizowanie i współdziałanie z oddziałami sił zbrojnych w doraźnym zaopatrzeniu, w czasie przemarszu, czasowego pobytu lub organizacji rejonu obrony.
- W zakresie zdrowia:
- nadzór założycielski nad Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu,
- przygotowywanie materiałów do tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładu opieki zdrowotnej,
- załatwianie interwencji i wniosków mieszkańców Powiatu związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia,
- przygotowywanie i wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzanie zwłok z zagranicy we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kędzierzynie-Koźlu na wnioski uprawnionych zakładów pogrzebowych i osób fizycznych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w tym aktualizowanie i przekazywanie Wojewodzie Opolskiemu danych do „Wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii”,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia w tym: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną oraz zwalczaniem patologii społecznych między innymi: uzależnienia alkoholowego, narkomani, bulimii, anoreksji i stosowanie sterydów,
- współpraca z podmiotami medycznymi podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej z terenu Powiatu,
- opracowywanie i przesłanie danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,
- współpraca z Opolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, Opolskim Urzędem Wojewódzkim, Opolskim Urzędem Marszałkowskim w zakresie ochrony zdrowia,
- wydawanie decyzji o przekazywaniu zwłok uczelniom wyższym do celów naukowych,
- realizacja szkoleń z innych działań związanych z profilaktyką prozdrowotną i promocją zdrowia,
- opracowanie i aktualizacja „Planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”,
- planowanie i koordynacja przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
- prowadzenie spraw profilaktycznych programów zdrowotnych w JST.
III. W celu realizacji zadań związanych z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia tworzy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego zadań należy:
- współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Opolskiego, organami samorządowymi mediami i innymi instytucjami w zakresie informowania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach,
- współdziałanie i koordynowanie przedsięwzięć realizowanych przez organy samorządowe, instytucje i służby na obszarze Powiatu,
- przygotowanie projektów zarządzeń Starosty o wprowadzeniu stanu ostrzegawczego lub alarmowego w sytuacji zagrożeń obejmujących obszar, co najmniej dwóch gmin,
- zbieranie, sprawdzanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
- koordynowanie działań ratowniczych w zakresie dysponowania siłami i środkami na podstawie informacji przekazanych przez kierującego działaniem ratowniczym lub koordynatora medycznych działań ratowniczych,
- współdziałanie z Prezydentem Miasta, Wójtami Gmin i Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, powiatowymi służbami i inspekcjami w pozyskiwaniu informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach,
- współdziałanie z podmiotami ratowniczymi spoza obszaru chronionego w związku z rodzajem lub skalą zagrożenia,
- współdziałanie z sąsiadującymi powiatami w zakresie wymiany informacji o zagrożeniu, ostrzeganiu i wzajemnej pomocy,
- koordynowanie systemu powiadomień i ostrzegania oraz alarmowanie ludności przez organy samorządowe,
- koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z terenów zagrożonych, a także udzielanie pomocy w jej zabezpieczeniu,
- analizowanie przebiegu działań ratowniczych oraz aktualizowanie planu zarządzania kryzysowego, a w szczególności zasad postępowania i wyposażania służb reagowania,
- występowanie z wnioskami o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych dla celów udzielania pomocy osobom poszkodowanym,
- przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej,
- występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie do Rady Ministrów celem objęcia gmin Powiatu stanem klęski żywiołowej,
- występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie wsparcie działań pododdziałami sił zbrojnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia.
IV. Pełnomocnik Ochrony Informacji Niejawnych podlega bezpośrednio Staroście.
V. Do zadań Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- przeszkolenie pracowników Starostwa w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia,
- prowadzenie postępowań sprawdzających wobec osób przyjmowanych do pracy w Starostwie w związku z wydawaniem poświadczeń (upoważnień) do dostępu do informacji niejawnych,
- współpraca z właściwymi Jednostkami/Komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- podejmowanie działań wyjaśniających w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, mających na celu ustalenie okoliczności ich naruszenia.
VI. Koordynator do spraw dostępności (wyznaczony spośród pracowników Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia) realizuje zadania w zakresie spraw związanych z zapewnieniem dostępności osobom zez szczególnymi potrzebami, w szczególności:
- dokonywanie inwentaryzacji obiektów budowlanych oraz określenie minimalnych wymagań obiektów Starostwa w zakresie ich dostępności,
- wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Starostwo,
- monitorowanie działalności Starostwa w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz prowadzenie działań promujących dostępność,
- przygotowywanie i koordynowanie wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- opracowywanie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- przedstawianie Staroście bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań.