Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia

Plac Wolności 1, II piętro.
47-220 Kędzierzyn-Koźle

tel.: (77) 4819 957

fax. (77) 4832 153

e-mail:
e-mail:


Kierownik Wydziału / Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego / Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych

 

Marek Waszkiewicz

 


Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności

Marcin Skarżyński

tel.: (77) 4819 957


Zarządzanie Kryzysowe / Sprawy obronne


Jarosław Krzemiński

tel.: (77) 4052 765  


Zarządzanie Kryzysowe / Ochrona ludności / Obrona Cywilna

Igor Palka

tel.: (77) 4834 606   
 


Sprawy zdrowia / Zapewnienia dostępności

Sylwia Grzesik

tel.: (77) 4835 954   
e-mail:


Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia.

I. Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia kieruje Kierownik, który pełni jednocześnie funkcję Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych oraz Kierownika Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

II. Do zakresu działania Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia należy w szczególności:

  1. w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności oraz obrony cywilnej:
  1. obsługa administracyjno-biurowa i udział w pracach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku powołanej w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań ustawowych w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
  2. obsługa administracyjno-biurowa i udział w pracach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego wspierającego Starostę w wykonywaniu zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
  3. koordynacja prac i realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego w tym opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia przez Wojewodę powiatowego planu zarządzania kryzysowego oraz jego bieżąca aktualizacja,
  4. realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, obejmujących wydawanie zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego oraz ich zatwierdzanie,
  5. przygotowywanie dla Starosty projektów zarządzeń o ogłoszeniu i o odwołaniu pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
  6. opracowywanie zaleceń Starosty dla Wójtów (Prezydenta Miasta) gmin Powiatu, w celu koordynacji realizacji zadań z zakresu ochrony ludności,
  7. opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji dotyczącego obszaru Powiatu,
  8. współpraca z organami i podmiotami ochrony ludności na terenie Powiatu,
  9. przygotowywanie ludności do właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia poprzez podnoszenie świadomości zagrożeń i wzmacnianie społecznej odporności,
  10. informowanie obywateli o potencjalnych i aktualnych zagrożeniach mających wpływ na ich bezpieczeństwo,
  11. instruowanie obywateli o zasadach postępowania i zabezpieczania się w sytuacjach zagrożenia, w szczególności w zakresie budowania społecznej odporności, udzielania pierwszej pomocy i ewakuacji,
  12. wyposażenie, utrzymanie i prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego zapewniającego materiały, sprzęt i wyposażenie ochrony przeciwpowodziowej oraz zasoby ochrony ludności,
  13. wykorzystanie elementów systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania dostępnych na terenie Powiatu do powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności Powiatu o zagrożeniach,
  14. planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony,
  15. wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji z upoważnienia Starosty o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia,
  16. przygotowywanie poleceń Starosty o udostępnieniu budowli ochronnych,
  17. udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia,
  18. informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony,
  19. wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Obiektów Zbiorowej Ochrony,
  20. nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze Powiatu,
  21. wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej, w tym przydziałów na podstawie wniosków Wójtów (Burmistrzów, Prezydentów Miast),
  22. wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji z upoważnienia Starosty o uznaniu za podmiot ochrony ludności,
  23. ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze Powiatu przez podmioty, z którymi zawarto porozumienie lub, które uznano za podmioty ochrony ludności.
  1. W zakresie spraw obronnych:
  1. realizacja określonych przez Wojewodę szczegółowych kierunków działania w zakresie realizacji zadań obronnych,
  2. przygotowywanie propozycji decyzji Starosty dotyczących realizacji przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,
  3. planowanie świadczeń na rzecz obrony,
  4. realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania w zasadniczym i zapasowym miejscu pracy,
  5. koordynacja wykorzystania miejscowych sił i środków na potrzeby obronności państwa i obszaru Powiatu - w tym ochrony ludności oraz dóbr materialnych i kultury przed środkami rażenia, jak również niesienia pomocy poszkodowanym,
  6. wykonywanie zadań sprawozdawczych i rozliczeniowych,
  7. opracowanie i aktualizowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu (POFP) w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i  w czasie wojny,
  8. koordynowanie opracowywania, aktualizowania i realizacji w Wydziałach Starostwa zadań operacyjnych ustalonych w POFP,
  9. organizowanie systemu stałych dyżurów, przygotowanie i aktualizowanie dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,
  10. organizowanie i prowadzenie szkoleń Zespołów i osób funkcyjnych Starostwa w zakresie obowiązków wynikających z zadań w procesie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny,
  11. planowanie zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli powiatowego punktu kontaktowego w ramach HNS /Zadań Państwa - Gospodarza,
  12. współdziałanie z organami sił zbrojnych w zakresie czasowego pobytu wojsk, lub organizowania rejonów obrony na obszarze Powiatu,
  13. organizacja i prowadzenie treningów systemu stałych dyżurów z terenu Powiatu oraz udział w treningach organizowanych przez WBiZK OUW,
  14. organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
  15. występowanie z wnioskiem do szefa WCR o wyłączenie od powszechnego obowiązku obrony Radnych Powiatu oraz osób niezbędnych w realizacji zadań obronnych,
  16. organizowanie i współdziałanie z oddziałami sił zbrojnych w doraźnym zaopatrzeniu, w czasie przemarszu, czasowego pobytu lub organizacji rejonu obrony.
  1. W zakresie zdrowia:
  1. nadzór założycielski nad Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu,
  2. przygotowywanie materiałów do tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładu opieki zdrowotnej,
  3. załatwianie interwencji i wniosków mieszkańców Powiatu związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia,
  4. przygotowywanie i wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzanie zwłok z zagranicy we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kędzierzynie-Koźlu na wnioski uprawnionych zakładów pogrzebowych i osób fizycznych,
  5. realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w tym aktualizowanie i przekazywanie Wojewodzie Opolskiemu danych do „Wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii”,
  6. prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia w tym: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną oraz zwalczaniem patologii społecznych między innymi: uzależnienia alkoholowego, narkomani, bulimii, anoreksji i stosowanie sterydów,
  7. współpraca z podmiotami medycznymi podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej z terenu Powiatu,
  8. opracowywanie i przesłanie danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,
  9. współpraca z Opolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, Opolskim Urzędem Wojewódzkim, Opolskim Urzędem Marszałkowskim w zakresie ochrony zdrowia,
  10. wydawanie decyzji o przekazywaniu zwłok uczelniom wyższym do celów naukowych,
  11. realizacja szkoleń z innych działań związanych z profilaktyką prozdrowotną i promocją zdrowia,
  12. opracowanie i aktualizacja „Planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”,
  13. planowanie i koordynacja przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
  14. prowadzenie spraw profilaktycznych programów zdrowotnych w JST.

III. W celu realizacji zadań związanych z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia tworzy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego zadań należy:

  1. współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Opolskiego, organami samorządowymi mediami i innymi instytucjami w zakresie informowania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach,
  2. współdziałanie i koordynowanie przedsięwzięć realizowanych przez organy samorządowe, instytucje i służby na obszarze Powiatu,
  3. przygotowanie projektów zarządzeń Starosty o wprowadzeniu stanu ostrzegawczego lub alarmowego w sytuacji zagrożeń obejmujących obszar, co najmniej dwóch gmin,
  4. zbieranie, sprawdzanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
  5. koordynowanie działań ratowniczych w zakresie dysponowania siłami i środkami na podstawie informacji przekazanych przez kierującego działaniem ratowniczym lub koordynatora medycznych działań ratowniczych,
  6. współdziałanie z Prezydentem Miasta, Wójtami Gmin i Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, powiatowymi służbami i inspekcjami w pozyskiwaniu informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach,
  7. współdziałanie z podmiotami ratowniczymi spoza obszaru chronionego w związku z rodzajem lub skalą zagrożenia,
  8. współdziałanie z sąsiadującymi powiatami w zakresie wymiany informacji o zagrożeniu, ostrzeganiu i wzajemnej pomocy,
  9. koordynowanie systemu powiadomień i ostrzegania oraz alarmowanie ludności przez organy samorządowe,
  10. koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z terenów zagrożonych, a także udzielanie pomocy w jej zabezpieczeniu,
  11. analizowanie przebiegu działań ratowniczych oraz aktualizowanie planu zarządzania kryzysowego, a w szczególności zasad postępowania i wyposażania służb reagowania,
  12. występowanie z wnioskami o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych dla celów udzielania pomocy osobom poszkodowanym,
  13. przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej,
  14. występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie do Rady Ministrów celem objęcia gmin Powiatu stanem klęski żywiołowej,
  15. występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie wsparcie działań pododdziałami sił zbrojnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia.

IV. Pełnomocnik Ochrony Informacji Niejawnych podlega bezpośrednio Staroście.

V. Do zadań Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych należy:

  1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych,
  2. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
  3. okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
  4. przeszkolenie pracowników Starostwa w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia,
  5. prowadzenie postępowań sprawdzających wobec osób przyjmowanych do pracy w Starostwie w związku z wydawaniem poświadczeń (upoważnień) do dostępu do informacji niejawnych,
  6. współpraca z właściwymi Jednostkami/Komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa w zakresie ochrony informacji niejawnych,
  7. podejmowanie działań wyjaśniających w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, mających na celu ustalenie okoliczności ich naruszenia.

VI. Koordynator do spraw dostępności (wyznaczony spośród pracowników Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia) realizuje zadania w zakresie spraw związanych z zapewnieniem dostępności osobom zez szczególnymi potrzebami, w szczególności:

  1. dokonywanie inwentaryzacji obiektów budowlanych oraz określenie minimalnych wymagań obiektów Starostwa w zakresie ich dostępności,
  2. wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Starostwo,
  3. monitorowanie działalności Starostwa w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz prowadzenie działań promujących dostępność,
  4. przygotowywanie i koordynowanie wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  5. opracowywanie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  6. przedstawianie Staroście bieżących informacji o podejmowanych działaniach z zakresu realizowanych zadań.