Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia, do usunięcia

Tel. (77) 4819957 lub (77) 4834606, Fax. (77) 483 11 51, 483 21 53
Kierownik: Marek Waszkiewicz
Plac Wolności 1, 47-220 Kędzierzyn - Koźle
 

 

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia

 

1.      Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Zdrowia kieruje Kierownik, który pełni jednocześnie funkcję pełnomocnika ochrony informacji niejawnych.

2.      Do zadań Wydziału w zakresie zarządzania kryzysowego należy w szczególności:

I.       W zakresie obrony cywilnej:

1)     prowadzenie działalności planistycznej i prac organizacyjnych,

2)     ustalenie zadań w zakresie OC dla organów samorządowych, instytucji, służb
i inspekcji powiatowych,

3)     dokonywanie oceny stanu przygotowań OC na terenie Powiatu oraz podejmowanie        przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań obrony cywilnej,

4)     opracowywanie planu obrony cywilnej Powiatu i uzgadnianie planów obrony cywilnej gmin,

5)     zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,

6)     przygotowanie i nadzorowanie organizacji ewakuacji ludności oraz prowadzenia akcji ratunkowych,

7)     planowanie i koordynowanie przygotowania pomocy lekarskiej i społecznej dla poszkodowanej i ewakuowanej ludności,

8)     przygotowanie Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej oraz Oddziału Ratownictwa Medycznego do udzielania pomocy ludności poszkodowanej,

9)     koordynowanie organizacji ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych przed środkami rażenia na terenie Powiatu,

10) współpraca z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań, 

11) kontrola realizacji zadań obrony cywilnej oraz koordynacja i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej gmin,

12) przygotowanie ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie,

13) ustalanie i aktualizacja wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie Powiatu, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej.  

           W czasie zagrożenia bezpieczeństwa:

1)     wykrywanie zagrożeń oraz ostrzeganie i alarmowanie,

2)     koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności,

3)     koordynowanie prowadzenia akcji ratunkowych,

4)     koordynowanie i nadzór nad udzielaniem poszkodowanym pomocy medycznej, zakwaterowania i żywności,

5)     nadzór nad organizowaniem ochrony płodów rolnych zwierząt gospodarskich, żywności i pasz, a także ujęć wody pitnej,

6)     koordynowanie organizacji ochrony dóbr kultury przed środkami rażenia oraz ewakuacja tych dóbr,

7)     koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych,

8)     doraźne przywracanie działania niezbędnych służb użyteczności publicznej, w tym pomoc w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody pitnej,

9)     doraźna pomoc w przywracaniu i utrzymaniu porządku w strefach dotkniętych klęskami,

10) współdziałanie z organami sił zbrojnych w zakresie czasowego pobytu, lub organizowania rejonów obrony na obszarze Powiatu,

11) koordynowanie przygotowania i zapewnienia niezbędnych sił do doraźnej pomocy
w
grzebaniu zmarłych.  

II.    W zakresie zarządzania kryzysowego:

1.      W czasie planowania i zapobiegania:

1)     koordynacja przedsięwzięć planistycznych związanych z opracowaniem, aktualizacją i weryfikacją Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz jego zgodności z „Planem operacyjnym funkcjonowania Powiatu Kędzierzyńsko - Kozielskiego na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno – militarnego i wojny” i „Planem operacyjnym ochrony przed powodzią Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”,

2)     planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na szczeblu gmin,

3)     udział w pracach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, tworzenia warunków do skutecznego zarządzania bezpieczeństwem przez odpowiedzialne organy administracji,

4)     zapewnienie warunków służących koordynacji działań w razie zdarzeń kryzysowych, w tym koordynacji prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego,

5)     gromadzenie i aktualizacja odpowiednich baz danych i innych narzędzi,

6)     współdziałanie z właściwymi komórkami administracji rządowej
i samorządowej zajmującymi się reagowaniem w zdarzeniach kryzysowych
w zakresie wymiany informacji o możliwych zagrożeniach i procedurach postępowania z chwilą ich wystąpienia,

7)     organizacja, opracowanie i aktualizacja dokumentacji zespołów doradczych, zespołu reagowania kryzysowego, zespołu do spraw ewakuacji i przyjęcia ludności - wspomagających podejmowanie decyzji w sytuacjach zagrożeń, katastrof bądź kryzysów,

8)     gromadzenie danych dotyczących systemu łączności przewodowej
i bezprzewodowej, wywołań, dysponowania, działań ratowniczych na miejscu zdarzenia i poza miejscem zdarzenia, skutków zdarzenia, współdziałania
z podmiotami spoza systemu (KP PSP, KP Policji) oraz innymi jednostkami organizacyjnymi – służbami,

9)     udział w prowadzonych przez WBiZK OUW i prowadzenie z gminami Powiatu treningów Systemu Wykrywania i Alarmowania,

10) opracowanie projektów zarządzeń Starosty, Regulaminu oraz planu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, składu osobowego Zespołu,

11) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie tworzenia warunków do koordynacji działań w zakresie udzielania pomocy humanitarnej.

2.      W czasie zagrożenia sytuacją kryzysową - reagowania i odbudowy:

1)     W celu realizacji zadań związanych z reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na potrzeby zarządzania kryzysowego Wydział tworzy Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.

2)     współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Opolskiego, organami samorządowymi mediami i innymi instytucjami w zakresie informowania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniu,

3)     współdziałanie i koordynowanie realizowanych przedsięwzięć przez organa samorządowe, instytucje i służby na obszarze Powiatu,

4)     przygotowanie projektów zarządzeń Starosty wprowadzających stanu ostrzegawczy i alarmowy w sytuacji zagrożeń obejmujących obszar, co najmniej dwóch gmin,

5)     zbieranie, sprawdzanie, przetwarzanie i przekazywanie informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,

6)     koordynacja działań ratowniczych w zakresie dysponowania sił i środków na podstawie informacji kierującego działaniem ratowniczym lub koordynatora medycznych działań ratowniczych,

7)     współdziałanie z Prezydentem Miasta; Wójtami Gmin i Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, powiatowymi służbami i inspekcjami w pozyskiwaniu informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach,

8)     współdziałanie z podmiotami ratowniczymi spoza obszaru chronionego spowodowanym rodzajem lub skalą zagrożenia,

9)     współdziałanie z sąsiadującymi powiatami w zakresie wymiany informacji
o zagrożeniu, ostrzeganiu i wzajemnej pomocy,

10) koordynowanie systemu powiadomień i ostrzegania oraz alarmowanie ludności przez organa samorządowe,

11) koordynowanie ewakuacji i przyjęcia ludności z terenów zagrożonych, pomoc
w zabezpieczaniu ewakuowanej ludności,

12) analiza przebiegu działań ratowniczych, aktualizacji planu reagowania kryzysowego, a w szczególności zasad postępowania i wyposażania służb reagowania,

13) występowanie z wnioskami o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych
i rzeczowych dla celów udzielania pomocy osobom poszkodowanym,

14) przygotowanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie ograniczeń wolności
i praw człowieka i obywatela po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej, 

15) występowanie z prośbą do Wojewody o wnioskowanie do Rady Ministrów celem objęcia gmin Powiatu stanem klęski żywiołowej,

16) występowanie z wnioskami do Wojewody o wsparcie działań pododdziałami sił zbrojnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. 

III.  W zakresie spraw obronnych:

1)     realizacja określonych przez Wojewodę szczegółowych kierunków działania
w zakresie realizacji zadań obronnych,

2)     przygotowywanie propozycji decyzji Starosty do kierowania realizacją przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa na obszarze Powiatu,

3)     realizacja przedsięwzięć niezbędnych dla zabezpieczenia mobilizacji jednostek wojskowych i wykonywania świadczeń na rzecz obrony,

4)     realizacja przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowisk kierowania
w zasadniczym i zapasowym miejscu pracy,

5)     koordynacja wykorzystania miejscowych sił i środków na potrzeby obronności państwa i obszaru Powiatu (w tym ochrony ludności oraz dóbr materialnych
i kultury przed środkami rażenia, jak również niesienia pomocy poszkodowanym),

6)     organizacja i prowadzenie szkoleń i ćwiczeń obronnych z kierownikami wydziałów, kierownikami jednostek organizacyjnych Powiatu, powiatowych służb, straży i inspekcji,

7)     współdziałanie z organem administracji wojskowej (WKU) w zakresie organizacji Akcji Kurierskiej na obszarze Powiatu,

8)     opracowanie i aktualizacja dokumentacji Akcji Kurierskiej,

9)     występowanie z wnioskami do Wojskowego Komendanta Uzupełnień
o przeznaczenie do funkcji kuriera,

10) występowania z wnioskami do Prezydenta Miasta Kędzierzyna – Koźla
i wójtów gmin z terenu Powiatu o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych
i rzeczowych dla potrzeb akcji kurierskiej,

11) współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego OUW oraz organami gmin w zakresie realizacji zadań doręczania dokumentów powołania, wezwań imiennych i obwieszczeń,

12) organizowanie i prowadzenie treningów akcji kurierskiej,

13) realizacja zadań w zakresie ćwiczebnego uzupełniania sił zbrojnych,

14) wykonywanie zadań sprawozdawczych i rozliczeniowych,

15) opracowanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu
w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

16) koordynacja opracowania, aktualizacji i realizacja w Wydziałach Starostwa zadań operacyjnych ustalonych w POFP,

17) organizowanie systemu stałych dyżurów, przygotowanie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Starosty,

18) organizowanie i prowadzenie szkoleń zespołów i osób funkcyjnych Starostwa Powiatowego w zakresie obowiązków wynikających z zadań w procesie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny,

19) planowanie zakresu i trybu wsparcia i pełnienie roli powiatowego punktu kontaktowego w ramach HNS /Zadań Państwa - Gospodarza,

20) organizacja i prowadzenie treningów systemu stałych dyżurów z terenu powiatu oraz udział w treningach organizowanych przez WBiZK OUW.

21) organizacja i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej.

 

                W czasie mobilizacji i wojny:

1)     organizowanie doręczania dokumentów powołania, wezwań do wykonywania świadczeń oraz obwieszczeń o mobilizacji sił zbrojnych do organów gmin,

2)     rozliczanie doręczania dokumentów powołania,

3)     organizowanie i współdziałanie z oddziałami sił zbrojnych w doraźnym zaopatrzeniu,
w czasie przemarszu, czasowego pobytu lub organizacji rejonu obrony,

4)     uzupełnianie jednostek wojskowych w wyniku podniesionych strat.

      

3.      Do zadań Wydziału w zakresie zdrowia należy w szczególności:

1)     nadzór założycielski nad Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu,

2)     przygotowywanie materiałów do tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładu opieki zdrowotnej,

3)     załatwianie interwencji i wniosków mieszkańców Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego związanych z funkcjonowaniem służby zdrowia,

4)     przygotowywanie i wydawanie decyzji zezwalających na sprowadzanie zwłok
z zagranicy we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną
w Kędzierzynie-Koźlu na wnioski uprawnionych zakładów pogrzebowych,

5)     realizacja zadań wynikających z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym uaktualnianie i przekazywanie Wojewodzie Opolskiemu danych do „Wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii”,

6)     sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz przepisów wykonawczych tej ustawy,

7)     prowadzenie spraw związanych z realizacją Narodowego Programu Zdrowia tj.: promocją zdrowego stylu życia, profilaktyką prozdrowotną, oraz zwalczaniem patologii społecznych w tym: uzależnień alkoholowych, narkomanii, bulimii, anoreksji i sterydów w tym: współpraca z pedagogami szkół ponadgimnazjalnych i szkoły specjalnej,

8)     opracowywanie rocznego planu pracy i dyżurów aptek ogólnodostępnych działających w Powiecie Kędzierzyńsko - Kozielskim,

9)     współpraca z podmiotami medycznymi podstawowej opieki zdrowotnej
i specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej z terenu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego,

10) współpraca z gabinetami stomatologicznymi funkcjonującymi na terenie Powiatu,

11) opracowywanie Powiatowego Planu Zdarzeń Radiacyjnych oraz danych do Wojewódzkiego Planu Ratownictwa Medycznego,

12) współpraca z Opolskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu, Opolskim Urzędem Wojewódzkim, Opolskim Urzędem Marszałkowskim w zakresie ochrony zdrowia,

13) wydawanie wniosków NFZ serii E-KUZ potwierdzających posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego dla osób wyjeżdżających za granicę,

14) opracowywanie Powiatowego Planu Przygotowania Publicznej i Niepublicznej Służby Zdrowia na Potrzeby Obronne Państwa,

15) wydawanie decyzji o przekazywaniu zwłok uczelniom wyższym do celów naukowych,

16) realizacja szkoleń z innych działań związanych z profilaktyką prozdrowotną
i promocją zdrowia,

17) opracowanie i aktualizacja „Planu dystrybucji preparatów jodowych na terenie Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego”.

18) opracowywanie i aktualizacja Powiatowego planu przygotowywania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,

19) opracowanie i aktualizacja Powiatowego planu zastępczych miejsc szpitalnych
i realizacja zadań zgodnie z wytycznymi Wojewody Opolskiego.